Waarom zou ik een back-up nemen?
Een schijf die valt of kapot gaat, ransomware die je gehele partitie versleutelt, diefstal van je laptop, …: er bestaan verschillende redenen waarom je bestanden kan kwijtraken. Om te voorkomen dat je op zo’n moment je favoriete foto’s kwijtraakt of geld moet betalen aan een hacker, maak je best regelmatig een back-up. Met volgende tips ben je alvast voorbereid op ieder doemscenario.
Om een veilige back-up te nemen zijn er enkele mogelijkheden, de één al wat eenvoudiger dan de andere en/of duurder. Hieronder een kort overzicht.
Een kopie op dezelfde schijf is geen back-up
De eenvoudigste manier om een back-up te maken, is door je bestanden te kopiëren. Zet je je kopieën op dezelfde schijf als het origineel, dan spreken we evenwel niet van een back-up. Wanneer je harde schijf beschadigd raakt, ben je immers nog steeds je bestanden kwijt, zelfs wanneer de documenten op een andere partitie stonden. Indien je computer over twee schijven beschikt, kan je de tweede gebruiken voor back-ups. Anders moet je een externe harde schijf aanschaffen.
Naar een externe harddisk
De eenvoudigste (maar daarom niet meest gebruiksvriendelijke) en goedkoopste oplossing.
U koppelt een gewone externe harddisk aan uw pc en kopieert de nodige bestanden manueel naar de externe harddisk. Dit kan eventueel min of meer geautomatiseerd worden door een “batch-file” te maken: door een eenvoudige klik op een icoontje wordt de back-up dan genomen.
Voordeel: goedkoop (ongeveer € 100,00 voor de externe schijf), weinig of geen installatie
Nadeel: omslachtig: u moet manueel de back-up starten met het gevaar dat u dit vergeet
Naar een NAS (Network Area Storage)
Een NAS is een “eenvoudige” server die u thuis in uw netwerk plaatst. Wij bieden vooral het merk Synology aan.
Hiermee kan u dan van de verschillende pc’s die u staan heeft een back-up maken via een “snapshot”: dit (gratis) systeem neemt een “foto” van gans uw computer en kopieert dit naar de NAS. Dit kan volledig automatisch gebeuren op een tijdstip door u gekozen of kan eventueel manueel gedaan worden.
Als u gegevens terug nodig hebt van de back-up kan dit op relatief eenvoudig manier.
Naast back-up kan de NAS ook gebruikt worden om bestanden tussen de verschillende thuis-pc’s te delen en eventueel gegevens vanop afstand te raadplegen.
De NAS heeft twee speciale schijven aan boord die gedupliceerd worden: als er één schijf defect gaat, heeft u nog de andere. Door de defecte schijf dan te vervangen worden de gegevens automatisch terug over de twee schijven verdeeld.
Het nadeel is dat de back-up bij u thuis staat: als er iets gebeurt bij u thuis (inbraak, brand, …) is uw back-up natuurlijk ook weg.
Voordeel: eenvoudig in gebruik (back-up kan volledig automatisch), NAS kan gebruikt worden voor meer dan enkel back-up, veiliger dan externe harddisk
Nadeel: relatief duur in aanschaf (tussen de € 600,00 en € 900,00, afhankelijk van het model en de opslagcapaciteit), installatie nodig
Cloud-back-up
U kan de gegevens van de boekhouding (en eventueel andere gegevens zoals documenten, afbeeldingen, …) kopiëren naar een aanbieder van een Cloud-back-up: dit is een kopie van uw gegevens op een server ergens op het internet. De aanbieder van de Cloud-back-up die wij gebruiken hebben hun servers in België staan, met een extra back-up van hun datacenter in Noord-Frankrijk. U betaalt voor de opslagruimte die u gebruikt per maand.
Voordeel: gegevens staan niet bij u thuis, de aanbieder garandeert de beschikbaarheid van uw gegevens die u back-upt
Nadeel: minder transparant, bij grotere hoeveelheid gegevens iets duurder, trager systeem om gegevens terug te zetten
Ideaal scenario
Ideaal is een NAS thuis installeren, samen met een cloud-back-up: eenvoudig in gebruik door de NAS en zeer veilig door het gebruik van de Cloud.